Неуспішність,
зовнішня байдужість, сором’язливість, незручність -прояви невпевненості у власних силах. Часто
ми називаємо це «заниженою самооцінкою».
Як же виховувати впевнену
у собі дитину, розвити адекватну самооцінку?Перш за все, необхідновикликати
у дитини почуття поваги до самого себе, гордості,на основі більш точного розуміння своїх
достоїнств, та недоліків. Виховувати сміливість бути самим собою та бажання
досягти успіху.
Рекомендації по створенню у дитини адекватної самооцінки.
ØПам’ятайте,
що кожна дитина у вашому класі має право на помилку (див. право на
помилку).
ØНіколи
не зрівнюйте такого учня із іншими! Пам’ятайте, що будь-яку дитину можна
зрівнювати тільки із самою собою (яка вона була на минулому уроці, а яка на
цьому і, можливо, яка вона буде наступного разу).
ØЧастіше
використовуйте групові форми роботи, колективні завдання. Але особливо корисною
для таких дітей буде саме парна робота.
ØПочинаючи
із початкової школи, не оберігайте дитину від повсякденних справ. Доручіть
таким дітям полив квітів, створення газет, плакатів, відповідальність за
«щоденник поведінки».Але перед тим, як
доручити такій дитині справу, переконайтесь, що це їй під силу. Нехай дитина
частіше виконує різні по важкості завдання, отримає задоволення від зробленої
праці, а також похвалу та підтримку від вчителя (по можливості від
однокласників).
ØЧастіше
надавайте завдання, потребуючі спілкування: взяти інтерв’ю для класної газети,
або прийняти участь у класнім театрі, або підготувати цікаві запитання для
уроку.
ØВикористовуйте
контакт погляду. Сором’язливі діти уникають його. Поступово привчайте дитину
дивитися у очі співрозмовнику.
ØНенамагайтеся вирішити за таку дитинубудь яке питання. Це ще раз «докаже», що вона
сама ні з чим не може впоратися.
ØСлідкуйте
за тим, щоб відзначати успіхи дитини. Але пам’ятайте, що похвала повинна бути
відповідна дії.
ØЯкщо
така дитина десь проявила ініціативу, піддержіть її. Нехай вона спробує себе в
ролі лідеру.
ØЧастіше
використовуйте рольові ігри та театралізовані вистави, де дитині доведеться
грати інших людей та відображати не свої почуття.
Надавайте можливість таким дітям спілкуватися із
початковою школою. Зробить таку дитину помічником у проведенні: «цікавих
перерв» у початковій школі, інтелектуальних та спортивних ігор для молодших
школярів.