Врахування індивідуальних особливостей (темперамент)
Особливості темпераменту дитини:
Дітей із сангвінічним
темпераментом характеризують:
Øлегка збудливість
почуттів, які не дуже міцні, але відносно стійкі.
ØВони енергійні,
активні, довго не витримують одноманітної діяльності,
Øздебільшого не
сором’язливі, але стримані,
Øлегко спілкуються,
Øкористуються повагою
ровесників,
Øне схильні ображатись,
Øберуть участь у громадській роботі класу і
школи.
За
сприятливих умов виховання ростуть спокійними, в міру рухливими, адекватно
реагують на зміну обставин,за несприятливих –
виявляють байдужість, безвідповідальність, несамокритичність.
У
роботі з такими дітьми слід враховувати:
ØСангвініки
швидко освоюють правила поведінки й уміння ними керуватися засвоюють легко, але
без систематичних вправ швидко втрачають.
ØЗавдяки
рухливості швидко піддаються як позитивному, так і негативному впливу.
ØНа
зауваження дорослих реагують спокійно, не опираючись.
ØТакі
учні досить комфортно відчувають себе, як при письмовій так і при усній
відповіді. Зовнішні фактори їх майже не відволікають.
ØДосить
відповідальні тривалі справи (наприклад звання старости класу, або керівника по
дисципліні)сангвінікам не слід
доручати. Вони проявлять незвичайну активність,та на протязі місяцю втратять усякій інтерес до цієї роботи. Але з
сангвініків вийдесправжній активіст у
розважальних культмасових справах, або класний репортер.
ØОпитування
домашнього завдання слід починати саме з таких учнів.
ØСангвініки
будуть брати активну участь у розборі нової теми, навіть якщо вона їм не
цікава.
Діти
холеричного типутемпераменту характеризуються:
Øлегкою збудливістю
почуттів, силою і стійкістю їх у часі.
ØЕнергійною та різкою
поведінкою
ØБурхливо реагують на
подразники
ØВажко переключаються на спокійнішу справу
ØУ колективі прагнуть
самостверджуватись
ØЛюблять організовувати
ігри
ØОхоче залучаються до
різних видів діяльності
За правильних умов
виховання холерики виявляють активність, наполегливість у роботі,за неправильних – стають неслухняними, запальними, образливими.
Покарання, зауваження дорослих діють на них негативно, збуджують, роблять їх
грубими, викликають намагання вчинити “ на зло”.
У
спілкуванні з такими дітьми потрібно:
Øзважати на їхні
особливості,
Øбути спокійним,
доброзичливим, але вимогливим ставленням формувати стриманість.
ØПри навчанні (особливо
на заліку) враховувати те, що такій дитині легше буде відповідати усно, ніж
писати все що їй відомо по даному питанню. Холерики тяжко переносять однотипну
діяльність. Тому вони просто не зможуть виконати письмову роботу на високому
рівні.
ØПам’ятати, що чим довше
йде робота (диктант, контрольна тощо) тим більше холерик зробить помилок.
ØПеревірку домашнього
завдання також можна починати з холериків, вони навряд розгубляться від. Також
холерики не відчувають ніяких труднощів від неочікуваних поточних запитань.
ØУ опрацюванні нової
теми можете сміливо покладатися на їхню активність, якщо зможете заохотити та
зацікавити їх. Проте, холерики як швидко запам’ятовують інформацію, так же
швидко і забувають її.
У дітей
флегматичного типутемпераменту :
ØПочуття важко
збуджувані, проте тривалі і стійкі.
ØФлегматик повільний,
неохоче спілкується, часто нехтує тим, що вимагає швидкості, зайвих рухів.
ØУникає доручень, але
отримавши їх, виконує бажання, хоч і не поспішаючи, дотримується порядку,
організованості.
ØУхиляється від
конфліктів, його важко образити, але, вступивши в конфлікт, глибоко переживає,
хоч зовні не демонструє цього.
За сприятливих виховних умов такі діти
виростають вдумливими, слухняними, організованими, добре сприймають зауваження
дорослих, виправляють помилки;за несприятливих – лінивими, байдужими, апатичними, пасивними.
У
спілкуванні з такими дітьми потрібно:
ØЩоб посилити активність
флегматиків, їх слід залучати до ігор, спорту
ØНадати доручення, які в
першу чергу потребують відповідальності та чесності. Тоді учень буде відчувати
себе потрібним у колективі.
ØВраховувати, що такої
дитині краще дати не обмежену часомписьмову відповідь, ніж викликати відповідати усно. В цьому випадку
флегматик може початиз «іншого кінця»
питання та його відповідь займе величезну кількість часу.
ØВраховувати, що високий
темп ставлення запитань збиває з толку таку дитину.
ØВраховувати, що для
флегматика не має нічого більш складнішого, як виконання завдань на відведений
час. Однак саме такі учні можуть працювати дуже довго без суттєвих помилок та
стомлення.
ØНе слід активно
запитувати таку дитину під час пояснення нової теми. Їй, як нікому іншому
потрібен час у оволодінні інформацією, але отриманні знання зберігаються у
пам’яті флегматика надовго.
ØВраховувати, що
ситуації у яких потрібно розподілити увагу абопереключення її з одного виду діяльності на другий, флегматик переносить
дуже важко.
Діти
з меланхолічним темпераментом:
Øнадзвичайно чутливі.
Почуття, що легко виникають у них, є міцними й стійкими у часі.
Øсором’язливі
Øмалоактивні
Øважко пристосовуються
до нових обставин
Øвідзначаються хворобливою вразливістю
Øшвидко втомлюються
Øневпевнені у своїх
силах
Øчасто мають поганий
настрій,
Øпочувають страхом перед
труднощами
Øскаржаться на
ровесників
Øбояться образ, часто
плачуть, намагаються гратися самостійно.
Вчителю
у роботі з такими дітьми слід :
ØПідтримувати таку дитину,
підбадьорювати. Але не у якому разі не робити акцент на її помилках.Різке зауваження від вчителя може викликати
великі труднощі під час наступної роботи на уроці. Такій дитині буде достатньо
й вашого погляду.
ØДоручити дитині якусь
корисну та важливу справу в класі. Меланхоліку просто необхідно відчути себе
потрібним у класі.
ØВраховувати,
переживання дитини. Якщо меланхолік за щось переживає, він не зможе дати повну
відповідь на запитання, навіть якщо знає матеріал досконально. Тому має сенс
запитати у такого учня, чи згоден він з отриманою оцінкою, або бажає перездати
її протягом дня.
ØВраховувати, що
меланхоліки побоюючись труднощів, будучи невпевненими у своїх силах, вони
губляться при опитуванні, виконанні контрольних робіт, хоч мають знання. Тому
можливо має смисл залікові відповіді приймати у таких дітей в індивідуальній
формі.
ØПри опануванні нової
теми такі діти сидять мовчки, їм краще слухати, а дома ще раз самим прочитати,
вивчити матеріал. Тільки тоді вони будуть впевненні у своїй відповіді, а
отриманні знання залишаться у них надовго.
ØПеревірку домашнього
завдання не слід починати з меланхоліків, вони легко можуть розгубитися. Краще
надати їм декілька хвилин для підготовки.
ØВраховувати, що такі
дітей дуже відволікає шум, та будь яка неспокійна обстановка.
ØВраховувати, що таких
дітей особливо пугають:серйозні
самостійні роботи на які відведено певний час; неочікувані запитання,
потребуючі негайної відповіді.
ØВідповідь такої дитини
не в якому разі не слід критикувати. Тому що меланхолік прийме це дуже близько
та весь день буде переживати з цього приводу.
Процес навчання у школі збудований таким чином, що саме
активні діти (сангвініки та холерики) мають великі переваги: вони швидко
запам’ятовують, відновлюють інформацію, отримують оцінку і також швидко її
забувають.Проте, меланхоліки та флегматики, якщо вчитель правильно побудує процес
навчання, зможуть бути надійною опорою, тому що саме вони самостійно проникають
глибше у тему та часто знають більше шкільної програми.Флегматики полюбляють зосереджуватися на будь
яким виді діяльності, тому саме вони поступово розв’яжуть саму важку задачу.Уних та сангвініках вистанесамостійності для вирішення багатьох завдань. Саме для таких учнів
оптимальною формою заліку будуть тестові завдання.
У природі ніколи не
зустрічається «чистого» типу темпераменту. Але один-два з них ярко виражені у
кожної дитини. Спробуйте врахувати ці особливості у своїй роботі, правильно
роздавати завдання та опиратися на сильні сторони. Це забезпечить ефективність
навчання та виховання кожного учня.