Одна з найгостріших проблем сьогодення – збільшення проявів негативної
поведінки серед дітей і молоді, їх пристосування до нікотину, алкоголю,
наркотиків.
Відомо, що кожне покоління людей формує
систему власних ціннісних установок, орієнтацій, залежно від умов та стану
суспільного життя формує ставлення до тих чи інших явищ. Сучасна українська
молодь формується в умовах трансформаційних процесів в українській державі.
Складне політичне становище, вільне поширення відеопродукції, поширення комп’ютерних
технологій – усе це та багато іншого визначило своєрідне покоління, більш
спокійне, порівняно з попередніми поколіннями, ставлення сучасних молодих людей
до вживання алкогольних напоїв, тютюнопаління, вживання наркотичних речовин.
Результати опитування, проведеного психологічною службою гімназії, дають
можливість виявити ставлення нашої молоді, підлітків до шкідливих звичок. Так,
наприклад, 20,5 % всіх опитаних
зізналися, що в них є шкідливі звички. Виявилося, що у 76,3%учнів 3-4 класів є знайомі , які вживають
алкоголь, у 46,3% учнів 5-7 класів є знайомі, які або вживають алкоголь, або
палять, або вживають чи спробувалинаркотики. 4,4% учнів 3-4 класів вважають, що можна починати вживати
алкоголь, палити з 14-16 років, але 31,5%вважають, що ніколи не можна починати, 29% залишать ці спроби на 18
років. 1,8% учнів 5-7 класів взагалі не вважають паління шкідливою звичкою,
18,2% - вживання алкоголю, а 66% учнів цієї категоріївважають, що і паління, і вживання алкоголю,
тим паче наркотиків є шкідливим. на питання«Хто несе відповідальність за твоє здоров’я?» 71,5% всіх опитанихвідповіли: «Я», 8,8% - «Батьки», 0,9% -
«Школа», 16,5% - «Батьки і школа», 2,3% - «Батьки, школа ія ».Хоча наші учні і вважають, що вони самі
несуть відповідальність за своє здоров’я, це не так.
Головна роль у формуванні здоров’ялежить на нас , дорослих. І в першу чергу – на батьках. Батьки є одним з
основних джерел інформації. До батьків діти звертаються із своїми проблемами і
труднощами. Необхідно починати говорити зі своїми дітьми про алкоголь, куріння
і наркотики не пізніше, ніж у віці 10-12 років. Ця розмова може врятувати
дитині життя.
Деякі діти можуть не завжди звернутися до
батьків, тому ми, вчителі, повинні бути завжди готові до розмови. Слід бути
чесними з дітьми. У розмові можна спиратися на свій власний досвід,
розповідати, які на ваш погляд, існують переваги алкоголю та тютюну, або шкода.
Головне завдання – не забороняти і не
давати порад, а ставити більше запитань, які дають змогу виявити істинні
почуття дитини і допоможуть вам дати їй саме ті відповіді, які вона шукає. У
дитини теж є власна думка. Прислухайтеся до цієї думки.
Не треба розповідати багато про все те, що
небезпечно і негативно впливає на здоров’я людини. Краще буде розповісти про те, що необхідно зробити, щоб зміцнити
своє здоров’я.
Батьки, вчителі повинні бути прикладом для
дітей, поводитися так, щоб максимально сприяти здоровому виборудитиною. Це стане можливим за таких умов:
Виховання в дитині незалежності.
Слід навчити дитину приймати рішення і відповідати
за них.
Схвалення дитини.
Хвалити за добре виконану
роботу, за старанність. Якщо
критикуєте, то критикуйте вчинок, а не людину. Якщо більше хвалити, ніж
критикувати, у дитини розвивається почуття впевненості в собі і вона вчиться
покладатися на себе і свої відчуття.
Зацікавленість справами й захопленнями дитини.
Познайомитися з її друзями.
Готовність обговорити з дитиною питання, які її дуже хвилюють.
Діти повинні знати, що вони завжди можуть звернутися за допомогою.
Школа спільно з батьками має відповідати
і за навчання і за здоров’я
дітей, проводити профілактичну роботу. Головною умовою здійснення
профілактичної роботи є сприятливий психологічний клімат у школі, у якому
дитина почуватиметься в безпеці. Великого значення набуває можливість надавати
учням право й час висловити свою особисту думку про надання допомоги у вирішенні
проблемних запитань. З цією метою на уроках потрібно створювати умови для
вільної розмови з різних питань, які допоможуть учням орієнтуватися не тільки в
особистому житті, а й в навколишньому середовищі.