Підвищення кваліфікації Відповідно до пункту 3.4...
Підвищення кваліфікації
Відповідно до пункту 3.4 Типового положення атестація практичних психологів і
соціальних педагогів навчальних закладів передбачає попереднє (не рідше одного
разу на п'ять років) підвищення кваліфікації в установах, акредитованих в установленому
порядку на здійснення підвищення кваліфікації. Як правило, підвищення
кваліфікації практичних психологів та соціальних педагогів навчальних закладів
здійснюється обласними інститутами післядипломної педагогічної освіти.
Підвищення кваліфікації керівників та методистів-психологів районних (міських),
обласних центрів практичної психології і соціальної роботи, завідувачів
обласних (районних) ПМПК здійснюють Центральний інститут післядипломної
педагогічної освіти, Інститут психології їм. Г.С. Костюка АПН України та
Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи
(лист Міністерства освіти і науки України №1/9-439 від 13.12.2001 р.).
Навчання слухачів, як правило, здійснюється за очною та очно-дистанційною
формами. Навчання слухачів за очно-дистанційною формою складається з трьох
етапів. Перший етап - настановна сесія, розрахований на 36 навчальних годин і
проходить в Інституті згідно плану-графіка. Другий етап - дистанційний,
передбачає самостійну роботу слухачів за місцем роботи, розрахований на 144
навчальні години. Керівництво самостійною роботою здійснюється координаторами
навчальних груп (тьюторами), викладачами за допомогою спілкування у режимі
„on-line", комп'ютерних, інформаційних технологій та телекомунікаційної
мережі (Інтернет, a-mail, тел/факс тощо) та ін. Третій етап - залікова сесія,
розрахований на 36 навчальних годин і проходить в Інституті згідно з
планом-графіком.
Тарифно-кваліфікаційні характеристики працівників психологічної служби системи
освіти
Посада Кваліфікаційні вимоги до категорій Посадові обов’язки
Практичний психолог вищої категорії Має вищу освіту зі спеціальності
"Психологія", "Практична психологія", проявляє високий
рівень професіоналізму, ініціативи, творчості, дотримується етичного кодексу
психолога, досконало володіє ефективними формами, методами психологічного
забезпечення навчально-виховного процесу, досягнув високої результативності,
якості своєї праці, відзначається загальною культурою, моральними якостями, що
служать прикладом для наслідування, має власні методичні розробки. Стаж
педагогічної роботи не менше 8 років, у тому числі на посаді практичного
психолога освітньої установи - не менше 5 років. Бере участь в організації
освітньо-виховного процесу з метою забезпечення всебічного особистісного
розвитку дітей, підлітків, молоді, зміцнення і захисту їхнього психічного
здоров'я. Виявляє причини, що утруднюють становлення особистості дитини. Шляхом
психодіагностики, консультування, психопрофілактики, психолого-педагогічної
корекції, надає допомогу вихованцям, учням, учителям, батькам у вирішенні
питань навчання, виховання і розвитку дітей та підлітків. Проводить
психолого-педагогічну діагностику їхньої готовності до навчання, допомагає у
виборі загальноосвітнього навчального закладу, профілю навчання згідно з рівнем
індивідуального розвитку. Планує, розробляє, впроваджує в практику розвиваючі,
корекційні програми навчально-виховної діяльності з урахуванням статевих,
вікових, інших особливостей дітей.
Практичний психолог І категорії
Має вищу освіту зі спеціальності "Психологія”, "Практична психологія” виявляє
ґрунтовну професійну компетентність, дотримується етичного кодексу психолога,
добре володіє ефективними формами, методами психологічного забезпечення
педагогічного процесу, досягнув значних результатів у психолого-педагогічній
діяльності, відзначається загальною культурою, моральними якостями, що служать
прикладом для наслідування. Стаж педагогічної роботи - не менше 5 років, у тому
числі на посаді практичного психолога освітньої установи - не менше 3 років.
Сприяє пошуку, відбору, розвитку обдарованих дітей, вибору молоддю професії з
урахуванням їхньої підготовки та здібностей. Виявляє і обстежує вихованців,
учнів, які потребують соціально-психологічної корекції, надає їм психолого-педагогічну
допомогу. Настановленням і особистим прикладом утверджує повагу до принципів
загальнолюдської моралі, батьків, жінки, культурно-національних, духовних
цінностей України, країни походження, дбайливе ставлення до навколишнього
середовища тощо. Готує вихованців, учнів до життя в дусі взаєморозуміння, миру,
злагоди між усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами.
Дотримується педагогічної етики та етичного кодексу психолога, поважає гідність
дитини, захищає її від будь-яких форм фізичного або психічною насильства,
пропагує здоровий спосіб життя.
Практичний психолог ІІ категорії Має вищу освіту зі спеціальності "Психологія”,
"Практична психологія”, виявляє достатній професіоналізм, дотримується
етичного кодексу психолога, використовує сучасні форми, методи психологічного
забезпечення навчання та виховання, розвитку дітей, вихованців, учнів, досягнув
вагомої результативності у психолого-педагогічній діяльності, відзначається
загальною культурою, моральними якостями, що служать прикладом для
наслідування. Стаж педагогічної роботи не менше 3 років, у тому числі на посаді
практичного психолога освітньої установи - не менше 1 року. Здійснюй первинну
профілактику алкоголізму, наркоманії, інших шкідливих звичок серед дітей,
підлітків. Проводить психологічну експертизу і психолого-педагогічну корекцію
асоціальної поведінки, психологічну реабілітацію неповнолітніх. Бере участь у
роботі комісій з питань соціально-правового захисту дітей,
психолого-медико-педагогічних консультаціях тощо. Сприяє формуванню
психологічної культури вихованців, учнів, учителів, батьків. Консультує
керівників, працівників навчальних закладів та освітніх установ з питань
психології організації та управління навчально-виховним процесом. Постійно
підвищує свій професійний рівень, загальну культуру.
Практичний психолог
Має вишу освіту зі спеціальності "Психологія”, "Практична психологія”,
професійно компетентний, дотримується етичного кодексу психолога, забезпечує
нормативні рівні психологічної підтримки педагогічного процесу, задовольняє
етичним та культурним вимогам до педагогічних працівників.
Соціальний педагог вищої категорії Має вищу освіту зі спеціальностей "Соціальна
педагогіка”, "Соціальна робота”, дотримується вимог етичного кодексу, виявляє
високий рівень професіоналізму, ініціативу, досконало володіє ефективними
формами, методами організації педагогічної роботи серед дітей, молоді, батьків,
забезпечує високу якість своєї праці, має власні методичні розробки,
відзначається загальною культурою, моральними якостями, що служать прикладом
для наслідування. Педагогічний стаж - не менше 8 років. Забезпечує
соціально-педагогічний патронаж дітей та молоді в системі освіти, сприяє
взаємодії навчальних закладів, сім'ї, служб у справах неповнолітніх,
соціального захисту, центрів соціальних служб для молоді, кримінальної міліції,
державних адміністрацій, органів місцевою самоврядування, неурядових та
громадських організацій з метою адаптації дитини до вимог соціального
середовища і створення умов для її благополучного розвитку. Здійснює функції:
Соціальний педагог І категорії
Має вищу освіту зі спеціальностей "Соціальна педагогіка”, "Соціальна робота”,
як виняток, іншу вищу педагогічну, гуманітарну освіту, дотримується вимог
етичного кодексу, виявляє високий рівень професійної компетентності,
використовує сучасні форми, методи навчально-виховної роботи, досягнув значної
якості соціально-педагогічної діяльності, відзначається загальною культурою,
моральними якостями, що служать прикладом для наслідування. Педагогічний стаж -
не менше 5 років (у випадку відсутності вищої освіти із відповідної
спеціальності необхідний стаж практичної педагогічної діяльності становить 7
років). • діагностичну: встановлює соціально-педагогічний діагноз, вивчає
особливості діяльності і спілкування вихованців, вивчає особливості, міру і
спрямованість впливу соціального середовища (школи, сім'ї, сусідів, груп
ровесників тощо):
• організаційну: організує соціально-корисну діяльність дітей і підлітків,
формує демократичну систему взаємостосунків в підлітковому середовищі, а також
серед дітей і дорослих;
• прогностичну: прогнозує результати процесу виховання з урахуванням
найважливіших факторів розвитку особистості;
• попереджувально-профілактичну і соціально-терапевтичну: передбачає і
приводить в дію юридичні, психологічні механізми попередження і подолання
негативних явищ, організує надання соціотерапевтичної допомоги тим, хто її
потребує, забезпечує захист прав дітей в суспільстві, надає допомогу в період
соціального і професійного визначення особистості, дбає про професійне
самовизначення та соціальну адаптацію молоді.
Соціальний педагог ІІ категорії
Має вищу освіту зі спеціальностей "Соціальна педагогіка”, "Соціальна робота”,
дотримується вимог етичного кодексу, виявляє достатній рівень професіоналізму,
використовує сучасні форми, методи виховання, відзначається загальною
культурою, моральними якостями, що служать прикладом для наслідування.
Педагогічний стаж - не менше З років (у випадку відсутності вищої освіти із
відповідної спеціальності необхідний стаж практичної педагогічної діяльності
становить 5 років). Сприяє розкриттю здібностей, талантів, обдарувань
вихованців через їх участь у науковій, технічній, художній творчості. Залучає
громадські організації, творчі спілки, окремих громадян тощо до
культурно-освітньої, профілактично-виховної, спортивно-оздоровчої та інших
видів роботи. Надає необхідну консультативну психолого-педагогічну допомогу
дитячим, молодіжним об'єднанням, дітям, підліткам, які потребують піклування,
займається профілактикою правопорушень неповнолітніх тощо. Дотримується
педагогічної етики, поважає гідність особистості дитини, захищає її від
будь-яких форм фізичного або психічного насильства, запобігає вживанню ними
алкоголю, наркотиків, іншим шкідливим звичкам, пропагує здоровий спосіб життя.
Постійно підвищує свій професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну
культуру.
Соціальний педагог Має вишу або середню освіту зі спеціальностей "Соціальна
педагогіка”, "Соціальна робота”, як виняток, іншу вишу педагогічну освіту,
дотримується вимог етичного кодексу, професійно компетентний, забезпечує
нормативні вимоги до рівня навчально-виховної роботи у соціальному середовищі,
відповідає загальним етичним та культурним вимогам до педагогічних працівників.