П О Л О Ж Е Н Н Я про психологічну службу системи освіти України
3. СТРУКТУРА ТА УПРАВЛІННЯ
ПСИХОЛОГІЧНОЮ СЛУЖБОЮ
3.1. Психологічна служба в системі освіти України складається з трьох основних
ланок:
Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної
роботи;
обласних, районних (міських) центрів практичної психології і соціальної роботи
або головних психологів районних (міських) методичних кабінетів;
практичних психологів, соціальних педагогів, які працюють у навчальних
закладах.
3.2.Науково-методичне керівництво психологічною службою системи освіти здійснює
Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи,
який створюється Міністерством освіти України та АПН України, і діє на підставі
Статуту.
3.3. Обласні центри практичної психології і соціальної роботи створюються
Міністерством освіти Автономної Республіки Крим, управліннями освіти обласних,
Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій і методично
підпорядковуються Українському науково-методичному центру практичної психології
і соціальної роботи.
Центри можуть функціонувати як структурні підрозділи інститутів удосконалення
вчителів або як юридичні особи.
3.4. Районні (міські) центри практичної психології і соціальної роботи
створюються районними (міськими) відділами освіти і методично підпорядковуються
обласним центрам.
Центри можуть функціонувати як структурні підрозділи методичних кабінетів або
як юридичні особи.
3.5. Районні і міські центри створюються при наявності у навчальних закладах
освіти району (міста) від 20 тис. і більше дітей віком до 18 років.
Якщо чисельність дітей, які відвідують дошкільні заклади або навчаються в
загальноосвітніх школах району (міста), менша, то у методичний кабінет
вводиться посада головного психолога.
Відділи освіти таких районів на паритетних засадах можуть створювати міжрайонні
центри практичної психології і соціальної роботи.
3.6. Атестація практичних психологів (соціальних педагогів) проводиться
атестаційними комісіями, що створюються при районних (міських) центрах та
методичних кабінетах, для встановлення (підтвердження) їх кваліфікаційних
категорій згідно з Положенням про атестацію педагогічних працівників,
затвердженим наказом Міністерства освіти України від 20.08.93 № 310 і
зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 02.12.93 за № 176.
3.7. Обласним, районним (міським) центрам в установленому порядку
затверджується штатний розпис згідно з нормативами чисельності практичних
психологів (соціальних педагогів).
3.8. Обласні, районні (міські) центри здійснюють свою діяльність відповідно до
Положення або Статуту, якщо вони є юридичними особами.
4. ЗМІСТ ДІЯЛЬНОСТІ.
4.1. Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної
роботи є головною організацією психологічної служби системи освіти України. Він
здійснює організаційні, координаційні та науково-методичні функції у галузі
практичної психології і соціальної роботи.
До числа його повноважень належить:
науково-методичне забезпечення психологічної служби системи освіти;
участь в експертизі діяльності, ліцензуванні державних і недержавних навчальних
закладів та підрозділів психологічної служби системи освіти;
здійснення психометричного нагляду, забезпечення діяльності психометричної
комісії, організація соціально-психологічної експертизи методів, методик,
новацій у галузі освіти;
дотримання державних вимог до змісту діяльності психологічної служби,
координація науково-прикладних досліджень та методичних розробок.
4.2. Центри практичної психології і соціальної роботи (головні психологи) є
основними організаційно-методичними структурами психологічної служби освіти в
області, районі (місті). Вони здійснюють організаційні, координувальні та
навчально-методичні функції у галузі практичної психології і соціальної роботи.
Обласні, районні (міські) центри (головні психологи):
забезпечують діяльність психологічної служби освіти регіону згідно з державними
вимогами;
надають методичну, інформаційну підтримку практичним психологам, соціальним
педагогам;
беруть участь в організації підвищення кваліфікації спеціалістів служби, їх
атестації та професійному зростанні, кадровому забезпеченні служби,
сертифікації фахівців;
організовують діяльність методичних об’єднань практичних психологів і
соціальних педагогів;
координують науково-дослідні, практичні дослідження за пріоритетними напрямками
діяльності психологічної служби;
беруть участь в оцінці, прогнозуванні та формуванні освітньої політики в
регіоні; впроваджують досягнення психологічної науки та передового досвіду.
Центри практичної психології і соціальної роботи (головні психологи)
організовують діяльність "Телефонів довіри”, кабінетів корекції кризових
станів, психологічних (сімейних) консультацій, профільних консультпунктів,
реабілітаційних центрів залежно від соціально-психологічних потреб регіону.
4.3. Практичний психолог навчального закладу:
бере участь у здійсненні освітньої, виховної роботи, спрямованої на
забезпечення всебічного особистісного розвитку дітей і учнівської молоді,
збереження їх повноцінного психічного здоров`я;
проводить психолого-педагогічну діагностику готовності дитини до навчання в
період її переходу з однієї вікової групи до іншої, допомагає у виборі
навчального закладу згідно з рівнем психічного розвитку;
розробляє та впроваджує розвивальні, корекційні програми навчально-виховної
діяльності з урахуванням індивідуальних, статевих, вікових особливостей різних
категорій дітей;
сприяє вибору підлітками професій з урахуванням їх ціннісних орієнтацій,
здібностей, життєвих планів і можливостей, готує учнів до свідомого життя;
здійснює превентивне виховання, профілактику злочинності, алкоголізму і
наркоманії, інших узалежнень і шкідливих звичок серед підлітків;
проводить психологічну експертизу і психолого-педагогічну корекцію девіантної
поведінки неповнолітніх;
формує психологічну культуру вихованців, учнів, педагогів, батьків, консультує
з питань психології, її практичного використання в організації
навчально-виховного процесу.
4.4.Посада практичного психолога вводиться в дошкільних закладах (в т.ч.
компенсувального типу), загальноосвітніх школах та школах-інтернатах усіх
типів, професійно-технічних училищах згідно з нормативами .
4.5.Соціальний педагог навчального закладу:
здійснює посередництво між освітніми установами, сім`єю, трудовими колективами,
громадськістю, організовує їх взаємодію з метою створення умов для всебічного
розвитку дітей і підлітків;
сприяє участі вихованців у науковій, технічній, художній творчості, спортивній,
суспільно-корисній діяльності, виявленню задатків, обдарувань, розкриттю
здібностей, талантів, дбає про професійне самовизначення та соціальну адаптацію
учнівської молоді;
залучає до культурно-освітньої, профілактично-виховної, спортивно-оздоровчої,
творчої роботи різні установи, громадські організації, творчі спілки, окремих
громадян;
впливає на подолання особистісних, міжособистісних, внутрішньосімейних
конфліктів, надає потрібну консультативну психолого-педагогічну допомогу дітям
і підліткам, групам соціального ризику, дітям, які потребують піклування тощо.
4.6. Соціальний педагог зараховується у загальноосвітні, школи-інтернати для
дітей, які потребують соціальної допомоги, школи (ПТУ) соціальної реабілітації
для дітей, які потребують особливих умов виховання, професійно-технічні училища
згідно з нормативами. Соціальні педагоги зараховуються у ці навчальні заклади
за вакантних посад практичних психологів.
4.7. Працівник психологічної служби повинен:
керуватися Етичним кодексом психолога;
дотримуватися педагогічної етики, поважати гідність дитини, захищати її від
будь-яких форм фізичного або психічного насильства;
будувати свою діяльність на основі доброзичливості, довіри у тісному
співробітництві з усіма учасниками педагогічного процесу;
пропагувати здоровий спосіб життя, підвищувати рівень психологічних знань
педагогічних працівників і батьків;
зберігати професійну таємницю, не поширювати відомостей, отриманих в процесі
діагностики або корекційної роботи, якщо це може завдати шкоди дитині чи її
оточенню;
постійно підвищувати свій професійний рівень, запобігати випадкам здійснення
психодіагностичної, розвивально-корекційної, консультативно-методичної роботи
особами, які не мають відповідної фахової підготовки або права на таку
діяльність;
знати програмно-методичні матеріали і документи щодо обсягу, рівня знань,
розвитку дітей, вимоги державних стандартів до забезпечення навчально-виховного
процесу, основні напрямки і перспективи розвитку освіти, психолого-педагогічної
науки.
4.8. Тривалість робочого тижня практичного психолога (соціального педагога) –
40 годин. Із них 20 год. відводиться для роботи у навчальному закладі
(індивідуальна і групова психодіагностика, консультування учнів, учителів,
батьків, корекційно-розвивальна робота тощо) і 20 год. – на підготовку до
проведення соціально-психологічних заходів (занять, тренінгів, ділових ігор),
обробку результатів досліджень, оформлення висновків тощо.