П О Л О Ж Е Н Н Я про психологічну службу системи освіти України
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти України
03.05.99 № 127
П О Л О Ж Е Н Н Я
про психологічну службу
системи освіти України
1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ.
1.1. Психологічна служба (далі – служба) в структурі освіти є складовою
частиною державної системи охорони фізичного і психічного здоров'я молодих
громадян України і діє з метою виявлення і створення оптимальних
соціально-психологічних умов для розвитку особистості.
1.2. Служба забезпечує своєчасне і систематичне вивчення психофізичного
розвитку дитини, мотивів її поведінки і діяльності з урахуванням вікових,
інтелектуальних, фізичних, статевих та інших індивідуальних особливостей,
створення умов для саморозвитку та самовиховання, сприяє виконанню освітніх і
виховних завдань навчальних закладів.
1.3. Психологічна служба у своїй діяльності керується Конституцією України,
Декларацією прав людини, Конвенцією про права дитини, Законом України "Про
освіту”, чинним законодавством України та цим Положенням.
1.4. Діяльність служби в системі освіти України забезпечується практичними
психологами (соціальними педагогами), які мають вищу спеціальну освіту. За
своїм статусом працівники служби належать до педагогічних працівників і
відповідно до чинного законодавства користуються всіма правами і гарантіями,
передбаченими для них.
1.5. Психологічна служба тісно працює з органами охорони здоров'я, соціального
захисту, сім'ї і молоді, внутрішніх справ, іншими зацікавленими відомствами, а
також - із громадськими і благодійними організаціями.
1.6. Це Положення регламентує загальну структуру та функції психологічної
служби в системі освіти України в цілому і є основою для діяльності наявної
мережі служби управлінь та відділів освіти державних адміністрацій.
1.7. Посади практичних психологів (соціальних педагогів) уводяться в штати
дошкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладів за
рішенням районних (міських) відділів освіти, управлінь (комітетів)
професійно-технічної освіти, за умови наявності спеціалістів з фаховою освітою,
в межах коштів, передбачених єдиним кошторисом витрат навчальних закладів,
згідно з нормативами чисельності практичних психологів (соціальних педагогів)
підрозділів системи освіти (додаток).
2. ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ.
2.1. Завдання психологічної служби системи освіти України полягають:
у сприянні повноцінному особистісному й інтелектуальному розвитку дітей на
кожному віковому етапі, у створенні умов для формування у них мотивації до
самовиховання і саморозвитку;
у забезпеченні індивідуального підходу до кожної дитини на основі її
психолого-педагогічного вивчення; у профілактиці і корекції відхилень в
інтелектуальному і особистісному розвитку дитини.
2.2. Основними видами діяльності психологічної служби є:
діагностика – психологічне обстеження дітей і підлітків, їхніх груп та колективів,
моніторинг змісту і умов індивідуального розвитку дітей та учнівської молоді,
визначення причин, що ускладнюють їх розвиток та навчання;
корекція – здійснення психолого-медико-педагогічних заходів з метою усунення
відхилень у психофізичному та індивідуальному розвитку і поведінці, схильності
до залежностей та правопорушень, подолання різних форм девіантної поведінки,
формування соціально корисної життєвої перспективи;
реабілітація – надання психолого-педагогічної допомоги дітям, підліткам, молоді,
які перебувають у кризовій ситуації (постраждали від соціальних, техногенних,
природних катастроф, перенесли тяжкі хвороби, стреси, переселення, зазнали
насильства тощо), з метою адаптації до умов навчання і життєдіяльності;
профілактика – своєчасне попередження відхилень у психофізичному розвитку та
становленні особистості, міжособистісних стосунках, запобігання конфліктним
ситуаціям у навчально-виховному процесі тощо;
прогностика – розробка, апробація і застосування моделей поведінки групи та
особистості у різних умовах, проектування змісту і напрямків індивідуального
розвитку дитини та складання на цій основі життєвих планів, визначення
тенденцій розвитку груп, міжгрупових взаємин та освітньої ситуації у регіоні.
2.3. Психологічна служба системи освіти України функціонує на трьох рівнях:
науковому, на якому вивчає закономірності психічного розвитку і формування
особистості дитини з метою розробки методів і методик професійного застосування
психологічних знань в умовах сучасної школи;
прикладному, на якому здійснює соціально-психологічне забезпечення процесу
навчання і виховання, включаючи розробку навчальних програм, підручників,
професійну підготовку і підвищення кваліфікації фахівців;
практичному, на якому забезпечує безпосередню роботу психологів, соціальних
педагогів у навчальних закладах.
2.4. Діяльність психологічної служби включає такі головні напрямки:
консультативно-методична допомога всім учасникам навчально-виховного процесу з
питань навчання та виховання дітей і підлітків, допомога органам державного
управління у плануванні освітньої діяльності;
просвітницько-пропагандистська робота з підвищення психологічної культури в
навчальних закладах та сім`ї;
превентивне виховання (через засоби масової інформації, в ході вивчення
шкільних предметів в рамках навчальних програм або як окремого предмета), метою
якого є формування в учнів орієнтації на здоровий спосіб життя та захист
психічного здоров`я, профілактика алкоголізму, наркоманії, СНІДу і злочинності
серед неповнолітніх.