КОНЦЕПЦІЯ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ (12-РІЧНА ШКОЛА)
IV. Навчально-виховний процес
Моделі навчально-виховного процесу у 12-річній школі
будуються на основі багатокомпонентного, варіативного змісту освіти, вікових
індивідуально особистісних норм розвитку учнів, застосування особистісно
орієнтованих педагогічних систем, вибору перспективних освітніх технологій,
комп'ютерної підтримки навчання, діагностичних і стимулюючих форм контролю і
оцінювання досягнень учнів у різних видах навчальної діяльності, турботи про
фізичне і психічне здоров'я дітей.
Початкова і основна школа, як правило, працюють у режимі
5-денного робочого тижня. Структура навчального року, режим навчальних занять
визначаються школою з урахуванням вимог Закону України "Про загальну
середню освіту" ( 651-14 ).
На всіх ступенях школи використовуються спеціальні
методики вивчення та індивідуального розвитку дітей, які виявляють їхні
здібності в інтелектуальній, мистецькій, спортивній, технологічній сферах.
Шкільне життя - лише частина цілісного процесу
життєдіяльності дитини. На кожному ступені школи слід сповна реалізувати такі
фактори навчання і виховання як навколишнє соціокультурне середовище, засоби
масової інформації, сучасна техніка, створювати умови для повноцінної
життєдіяльності дитини. Повнота, яскравість думок, почуттів, образів, які
переживають учні у навчально-виховному процесі, - необхідна умова розквіту
їхньої індивідуальності.
Гуманістичні цінності освіти зумовлюють зміну
авторитарно-дисциплінарної моделі навчання на особистісно орієнтовану.
Сутнісними ознаками цих змін є навчання і виховання особистості на засадах
індивідуалізації, створення умов для саморозвитку і самонавчання, осмисленого
визначення своїх можливостей і життєвих цілей.
Особистісно орієнтована шкільна освіта вимагає
всеохоплюючої психологізації навчально-виховного процесу, опори на надійну
діагностичну основу. Сучасна школа має використовувати діагностику не
селективну, а стимулюючу, супроводжуючу, яка є підгрунтям для прийняття і
реалізації педагогічно доцільних рішень.
Особистісно орієнтоване навчання передбачає нову
педагогічну етику, визначальною рисою якої є взаєморозуміння, взаємоповага,
творче співробітництво. Ця етика утверджує не рольове, а особистісне
спілкування (підтримка, співпереживання, утвердження людської гідності,
довіра); зумовлює використання особистісного діалогу як домінуючої форми навчального
спілкування, спонукання до обміну думок, вражень, моделювання життєвих
ситуацій; включає спеціально сконструйовані ситуації вибору, авансування
успіху, самоаналізу, самооцінки, самопізнання. Принципово важливою є орієнтація
на розвиток творчості - творчої активності, творчого мислення, здібностей до
адекватної діяльності в нових умовах.
Отже, найголовнішими ознаками особистісно орієнтованого
навчання є багатоваріантність методик, уміння організувати навчання одночасно
на різних рівнях складності, утвердження всіма засобами цінності і гідності
дитячої особистості.
Диференціація та індивідуалізація навчання і виховання
учнів стають основоположним принципом роботи середніх загальноосвітніх
навчальних закладів. У них створюється педагогічна система на засадах
врахування освітніх потреб, можливостей і пізнавальних інтересів школярів, яка
забезпечує як роботу з обдарованими дітьми, так і запобігання неуспішності і
відставанню учнів. Це досягається, зокрема, ефективним поєднанням інваріантної
і варіативної складових Базового навчального плану у задоволенні запитів учнів
і досягненні ними найкращих освітніх результатів. Це стає можливим завдяки
варіативності робочих навчальних планів, за якими працюють середні навчальні
заклади.
У початковій школі варіативна складова спрямовується в
основному на індивідуальну роботу з учнями, особливо з недостатньо
підготовленими до навчання дітьми, проведення групових консультацій, додаткових
занять з окремих предметів. Тут можуть створюватися класи педагогічної
корекції, вирівнювання знань, здоров'я тощо, які працюють в адекватному для
розвитку дитини режимі на основі глибокої індивідуалізації навчання, проведення
спеціальних занять з корекції відхилень у психічному чи фізичному розвитку
учнів, лікувально-оздоровлювальних заходів.
В основній школі навчальні години варіативної складової
спрямовуються головним чином на загальноосвітню підготовку учнів, вивчення ними
додаткових навчальних предметів за вибором учнів або відповідно до обраного
напряму роботи середнього навчального закладу, факультативне навчання. На цьому
ступені шкільної освіти створюються передумови поглибленого вивчення окремих
предметів чи курсів, що в подальшому дасть можливість учням свідомо обрати
профіль навчання.
У старшій школі варіативна складова забезпечує головним
чином поглиблене вивчення окремих предметів або освітньої галузі загалом за
спеціальними програмами. Додаткові години можуть також спрямовуватися на
факультативні заняття або трудову підготовку з оволодіння окремими професіями,
які визначатимуть подальший життєвий шлях випускника школи. Якщо профіль
навчання старшої школи не визначено, то вона продовжує здійснювати
загальноосвітню підготовку учнів (власне, як специфічний профіль навчання) і
задовольняти потреби учнів в загальній середній освіті.
Для розвитку здібностей обдарованих учнів відповідно до
їхніх нахилів і задатків діють також спеціалізовані навчальні заклади -
гімназії, ліцеї, колегіуми, спеціалізовані школи (школи-інтернати) з
поглибленим вивченням окремих предметів, навчально-виховні комплекси, які
надають учням можливість спеціалізуватися в окремих галузях знань і опановувати
їх зміст на більш високому рівні володіння предметом. Зокрема, поглиблене
вивчення іноземної мови може розпочинатися як з 2-го класу, так і з будь-якого
наступного класу початкової школи за умови забезпечення необхідного рівня
володіння іноземною мовою; поглиблене вивчення навчальних предметів з основ
наук (математика, фізика, хімія, біологія, історія, філологія тощо) може
розпочинатися за спеціальними програмами як в основній, так і в старшій школі.
Таким чином, залежно від освітніх потреб кожного школяра,
його пізнавальних можливостей та мотивів, здібностей і нахилів в ідеалі
вибудовується особистісна "освітня траєкторія" одержання повноцінної
середньої освіти.
Школа повністю автономна у виборі форм організації
навчально-виховного процесу, методів і засобів реалізації змісту освіти.
Збільшується питома вага індивідуалізованих форм роботи з учнем у поєднанні з
груповими і колективними. Вчитель сам обирає форми і структуру навчальних
занять, методи навчання, керуючись їх педагогічною доцільністю та іншими
факторами, що зумовлюють результативність навчання і виховання школярів.
Широкого використання в шкільному навчанні набувають нові інформаційні
технології.
В основній і, особливо, в старшій школі, де обсяги
засвоюваних знань значні і вимагають від учнів посиленої навчальної роботи, для
окремих навчальних предметів і курсів може запроваджуватися концентроване їх
вивчення, коли опанування їх змістом відбувається протягом 1-3 навчальних років
і не розтягується на всі роки навчання (невеликі за обсягом курси можуть
вивчатися навіть півроку). Таким чином, навчальні плани будуються з розрахунку
2-4 годинного тижневого навантаження на навчальний предмет, що дозволяє скоротити
кількість дисциплін, які вивчаються учнем одночасно.
Поточний контроль за рівнем навчальних досягнень учнів
здійснює вчитель на підставі загальних критеріїв і норм оцінювання навчальної
діяльності школярів. В основній і старшій школі обов'язковим стає тематичний
контроль результатів навчання, на проведення якого навчальними програмами
відводиться необхідний час. Навчальний заклад визначає форми, зміст і способи
проведення підсумкового контролю якості загальноосвітньої підготовки школярів,
на підставі якого оцінюються навчальні досягнення і розумовий розвиток кожного
учня.
Принципово змінюється система оцінювання навчальних
досягнень учнів на основі надійних діагностичних методик та багатобальної шкали
оцінок, розвитку самооцінної діяльності.
Нагородження учнів золотою і срібною медалями набуває
передусім статусу визнання їхніх особливих успіхів у навчанні, а не є підставою
для неодмінного одержання певних пільг.
З метою забезпечення державного контролю та моніторингу
відповідності освітнього рівня учнів (вихованців), які закінчили
загальноосвітній навчальний заклад I, II і III ступенів, вимогам Державного
стандарту загальної середньої освіти, запроваджується державна підсумкова
атестація учнів, яка здійснюється незалежно від середнього загальноосвітнього навчального
закладу. Її зміст, форми і порядок проведення визначає Міністерство освіти і
науки України.
V. Середня загальноосвітня школа в системібезперервної освіти
Загальна середня освіта є невід'ємною органічною
складовою неперервної освіти. Вона є основою соціалізації молодої людини в
суспільстві, фундаментом для подальшої її освіти чи трудової діяльності і
забезпечує наступність у становленні людини в процесі її переходу від дитинства
до дорослого життя. Тому середня школа дотримується, з одного боку, наступності
з дошкільною освітою, зокрема, в питаннях базового компонента її змісту, з
іншого боку, створює підгрунтя для загальнонаукової, загальнокультурної і
допрофесійної підготовки фахівця до майбутнього суспільного життя.
Одержання повної загальної середньої освіти може
здійснюватися різними шляхами, насамперед в середніх загальноосвітніх і
спеціалізованих школах, школах-інтернатах, гімназіях, ліцеях, колегіумах та
інших загальноосвітніх навчальних закладах, у тому числі для громадян, які
потребують соціальної допомоги та соціальної реабілітації. Громадяни, які не
мають можливості навчатися у школах з денною формою навчання, можуть отримати
середню освіту у вечірніх (змінних) школах, а також за індивідуальними
навчальними планами з наступним складанням екзаменів екстерном. Повну загальну
середню освіту можуть надавати також професійно-технічні та вищі навчальні
заклади I-II рівнів акредитації за умови дотримання ними вимог Державного
стандарту загальної середньої освіти та норм типового навчального плану,
розробленого і затвердженого Міністерством освіти і науки України спеціально
для цих навчальних закладів.
VI. Управління загальноосвітньою школою
Управління загальноосвітньою школою є
державно-громадським. Загальне управління закладом здійснюють державні органи
управління, а безпосередньо - директор та органи громадського самоврядування
(загальні збори, опікунська рада, наглядова рада тощо). На посаду директора
призначаються досвідчені авторитетні фахівці-педагоги, які мають досвід
управлінської діяльності або пройшли спеціальну управлінську підготовку.
Управління школою стає гнучкішим, відкритішим, що відповідає вимогам часу,
потребам громадян і суспільства.
Для забезпечення державно-громадського управління в
загальноосвітньому навчальному закладі створюються органи громадського
самоврядування та колегіальний орган управління - педагогічна рада. Діяльність
цих органів покликана забезпечити адаптивність, гнучкість та відкритість
управління, сприяти поступовому переходу до стратегічно-цільового управління.
Результативність управління загальноосвітнім навчальним закладом визначається
ступенем досягнення окресленої мети, якісними позитивними змінами в діяльності
закладу. Управління науково-методичною роботою в школі передбачає використання
різноманітних її форм і методів здійснення (творчі групи, кафедри, циклові
комісії тощо). Їх діяльність координується залежно від потреб колективу і
завдань школи.
З метою демократизації управління та встановлення
зворотного зв'язку для поточного коригування управлінських рішень в
загальноосвітньому навчальному закладі діють колективні органи учнівського
(учнівські збори) та батьківського (батьківські збори) самоврядування,
повноваження яких визначаються Статутом.
Названі органи самоврядування є дієвим засобом формування
громадської думки і ефективним способом демократизації управління. Взаємодія
управлінських структур і органів самоврядування сприятиме процесам діалогізації
взаємин, узгодженості внутрішніх мотивів із зовнішніми вимогами.
Акцент діяльності директора зміщується на удосконалення
особистої діяльності і створення умов для самоорганізації діяльності учнів,
вчителів, працівників адміністрації. Таким чином, здійснюватиметься поступовий
перехід від домінуючого оперативного до стратегічного цільового управління через
узгодження власних функцій з функціями усіх суб'єктів навчально-виховного
процесу.
Діяльність організаційних структур на всіх рівнях
управління загальноосвітнім навчальним закладом набуває рефлексивного характеру
завдяки впровадженню моніторингового супроводу управління, у здійсненні якого
значна роль належить шкільним психологічним службам.
Конституційне право громадян України на середню освіту
здійснюється через систему фінансування загальної середньої освіти з суспільних
фондів споживання за рахунок бюджетних асигнувань. Школам надається право
формувати також власні кошти за рахунок прибутків від господарської діяльності,
надання платних послуг іншим організаціям та населенню, оренди шкільних
приміщень та інвентаря, добровільних внесків державних і кооперативних
підприємств та організацій, батьків та інших громадян, цільових внесків різних
організацій та установ, банківського кредиту і вільно користуватися цими
коштами. Школі має надаватися право визначати форми і системи оплати праці,
матеріального стимулювання.
VII. Підготовка вчителя і його професійне вдосконалення
Зміни в змісті й структурі загальної середньої освіти
мають глибинний характер і потребують розв'язання проблем підготовки вчителя,
який усвідомлює свою соціальну відповідальність, постійно дбає про своє
особистісне і професійне зростання, вміє досягти нових педагогічних цілей.
Під цим кутом зору роль учителя полягає не лише в тому,
щоб забезпечити трансляцію знань, але й бути людиною культури і вселюдських
цінностей, провідником ідей державотворення і демократичних змін.
Домінантною стає підготовка педагога, діяльність якого не
обмежується викладанням власного предмета, фахівця, здатного до здійснення
міждисциплінарних зв'язків, який усвідомлює значущість професійних знань в
контексті соціокультурного простору. Важливим є його вміння організувати
навчальний процес як педагогічну взаємодію, спрямовану на розвиток особистості,
її підготовку до розв'язання завдань життєтворчості.
Реалізуючи гуманітарну природу своєї професії, вчитель як
вихователь і організатор навчального процесу не обмежується оцінкою навченості
учнів, а стимулює їхні особисті досягнення.
З огляду на нову ситуацію в освітньому просторі України
педагог повинен уміти працювати в умовах вибору педагогічної позиції,
технології, підручників, змісту, форм навчання тощо.
Отже, напрямок професійної переорієнтації вчителя – від
просвітництва до здійснення життєтворчої та культуротворчої місії, від
маніпулятивної, авторитарної педагогіки до педагогіки особистісно
зорієнтованої, педагогіки співробітництва.
Оцінювання праці вчителя організовується так, щоб сприяти
його розвитку і саморозвитку. Атестація педагога як форма виявлення рівня його
кваліфікації, має стати демократичнішою, спонукати до професійного
вдосконалення.
Все це вимагає кардинальних змін у первинній і
післядипломній професійній освіті вчителя. Зокрема, реформа у вищій школі
пов'язується з утвердженням фундаментальності педагогічної освіти, гармонізації
в ній науково-предметних і світоглядно-методологічних, дидактичних, психологічних
знань, що дозволить фахівцю повніше реалізувати гуманітарну, культуротворчу
функції, виробити професійні цінності, оволодіти сучасним інструментарієм
вивчення особистості дитини.
Акценти в підготовці вчителя мають бути також перенесені
з вивчення стандартних, інваріантних станів на механізми оволодіння новим,
прилучення до перспективних моделей педагогічного досвіду і
набуття власного в широкій і різноманітній практиці.
Підготовка спеціаліста має бути
гнучкішою й адекватною запитам практики. Зокрема, у зв'язку із запровадженням
Закону України "Про загальну середню освіту" ( 651-14 ) виникає
необхідність оновлення навчальних планів вищих навчальних закладів шляхом
введення додаткових дисциплін, спецкурсів, які мають забезпечити готовність
педагога до роботи в різних типах загальноосвітніх навчальних закладів,
профільних класах, з учнями шестирічного віку, з тими, хто має особливі
здібності, до роботи класного керівника тощо.
В класичних університетах має бути збільшено обсяг годин
на вивчення психолого-педагогічних дисциплін та педагогічної практики.
Доцільною є підготовка вчителів для сільської школи за
кількома спеціальностями. Мас бути передбачена підготовка вчителів спеціально
для роботи в малокомплектній школі.
Потребує відновлення й удосконалення практика
працевлаштування випускників педагогічних навчальних закладів.
Післядипломна педагогічна освіта має стати більш
персоніфікованою, надаючи кожному вчителю ширші можливості для оновлення,
удосконалення, поглиблення своєї професійної підготовки в прийнятний для нього
спосіб, у тому числі на базі дистанційного навчання із застосуванням нових
інформаційних технологій.
Замовником підвищення своєї професійної кваліфікації стає
сам учитель, якому держава надає необхідні для цього можливості і стимули. Має
бути удосконалена система цілеспрямованої підготовки викладацьких кадрів для
вузів через магістратуру та аспірантуру.
Передбачається створення у регіонах системи стимулювання
та підтримки новаторських пошуків учителів: педагогічні банки ідей, творчі спілки
учителів-новаторів, благодійні фонди тощо.
Процес переходу до 12-річної школи є складним і тривалим.
На цьому шляху уже в нинішній школі необхідно створювати передумови, без яких
якісна 12-річна освіта неможлива. Насамперед – це підвищення соціального
статусу вчителя, приведення його заробітної плати у відповідність із суспільною
вагою педагогічної праці; зміцнення матеріальної бази шкіл, переобладнання
шкільних кабінетів, спортивних залів, оснащення комп'ютерами, налагодження
випуску підручників, методичних посібників, перетворення шкільних бібліотек в
інформаційно-бібліографічні центри, розгортання різних форм дошкільного
виховання. Необхідні суттєві зміни у фаховій підготовці майбутнього педагога,
адекватні сучасним освітнім пріоритетам і завданням.
До шкільної освіти причетне по суті все населення країни.
Це накладає особливу відповідальність за передбачувані зміни. Поступовість
переходу, конкурсні засади створення варіантів базових планів, навчальних
програм і підручників, попереднє дослідно-експериментальне навчання в окремих
районах, широке обговорення його результатів - обов'язкові умови успішного
запровадження 12-річної загальної середньої освіти.